Detective Comics #1000

MILENIUM MROCZNEGO RYCERZA

Gdy w 2011 roku DC Comics dokonało rebootu swojego uniwersum, postanowiło także zresetować numerację tworzących go komiksów, w tym wydawanych nieprzerwanie od lat 30. XX wieku „Action Comics” i „Detective Comics” – flagowych serii, w których pojawili się po raz pierwszy, odpowiednio, Superman i Batman, dwóch spośród najsłynniejszych superbohaterów wszech czasów. Jednak kilka lat później wydawnictwo cofnęło swoją decyzję, dzięki czemu w 2018 roku do sprzedaży trafił jubileuszowy, tysięczny numer pierwszej z nich, co zbiegło się w czasie z 80. rocznicą debiutu Człowieka ze Stali. Obecnie mija tyle samo lat, odkąd Batman pojawił się w „Detective Comics” #27. Podobnie jak w przypadku „Action Comics”, seria ta doszła do tysięcznego numeru.

 

„Detective Comics” #1000 to specjalne, rozszerzone wydanie (96 stron), zawierające 11 historii autorstwa najwybitniejszych scenarzystów i rysowników wydawnictwa DC. Są to między innymi: Scott Snyder, Greg Capullo, Jim Lee, Paul Dini, Dennis O’Neil, Neal Adams, Geoff Johns, Kelley Jones, James Tynion IV, Tom King, Tony S. Daniel, Mikel Janin, Jason Fabok, Amanda Conner i Peter J. Tomasi. „Batman’s Longest Case” Scotta Snydera i Grega Capullo to historia śledztwa, które obrońca Gotham prowadził przez całą swoją karierę. „Manufacture for Use” Kevina Smitha i Jima Lee opowiada o tym, co się stało z bronią, z której zamordowano rodziców Bruce’a. „The Legend of Knute Brody” Paula Diniego poświęcone jest perypetiom wyjątkowo nieudolnego pomocnika złoczyńców Gotham. W historii „The Batman’s Design” Warrena Ellisa Batman walczy z grupą przestępców w magazynie. „Return to Crime Alley” Denny’ego O’Neila nawiązuje do jego słynnej historii „There is No Hope in Crime Alley!”, wydanej w zeszycie „Detective Comics” #457 z 1976 r. (wznowionej niedawno w rocznicowym albumie „Detective Comics: 80 Years of Batman”). „Heretic” Christophera Priesta to z kolei kontynuacja wydarzeń opisanych w „Batman” #431 tego samego autora, w której Batman tropi Ligę Asasynów Ra’sa al Ghula. W „I Know” Briana Michaela Bendisa stary Pingwin wyjaśnia Bruce’owi Wayne’owi, w jaki sposób odkrył jego tajną tożsamość. „The Last Crime in Gotham” Geoffa Johnsa i Kelley’ego Jonesa opowiada o tytułowej ostatniej zbrodni w Gotham. W „The Precedent” Jamesa Tyniona IV Bruce Wayne rozważa przygarnięcie osieroconego chłopca, Dicka Graysona. „Batman’s Greatest Case” Toma Kinga opisuje spotkanie całej Bat-rodziny. Kolejne strony to plansze autorstwa Mikela Janina, Jasona Faboka, Brada Andersona, Amandy Conner i Paula Mountsa. Ostatnia historia, „Medieval” Petera J. Tomasiego, która stanowi część obecnego kanonu i będzie kontynuowana w kolejnych numerach, wprowadza do komiksowego uniwersum Batmana tytułowego bohatera wydanej w 2015 roku gry komputerowej – jest nim Arkham Knight (chociaż wszystko wskazuje na to, że jego tożsamość zostanie zmieniona).

Opisane powyżej opowieści stanowią podsumowanie postaci Batmana – jego fundamentalnych, niezmiennych cech, a także zmian, które zaszły w świecie Mrocznego Rycerza na przestrzeni ośmiu dekad. „Batman’s Longest Case” i „The Batman’s Design” poświęcone są największym talentom obrońcy Gotham – jego detektywistycznym umiejętnościom oraz byciu przygotowanym na każdą okazję. Pierwsza z nich opisuje serię interesujących wskazówek, jednak treść przyćmiewa ilustracje Capullo, a całość rozczarowuje swoim finałem. Druga kładzie nacisk na efektowną, doskonale przedstawioną akcję, ale znajduje również miejsce na poruszające zakończenie. „The Precedent” i „Batman’s Greatest Case” podkreśla znacznie Bat-rodziny, którą scenarzyści komiksów o Mrocznym Rycerzu stworzyli na przestrzeni dekad. Szczególnie udana i zabawna (choć również posiada emocjonalne zakończenie) jest historia Kinga. Nie licząc efektownej, dwustronnej rozkładówki, na której przedstawiono całą Bat-rodzinę, opowieść ta jest zdominowana przez dialog, humorystyczne przekomarzanie się między bohaterami. Bawi również historia Paula Diniego, zwłaszcza jej zaskakujący finał. Równie ciekawe jest zakończenie „Manufacture for Use” – opowieści, która jest z kolei przeciwieństwem „Batman’s Greatest Case”. Fabuła jest tam jedynie pretekstem do przedstawienia serii imponujących ilustracji Jima Lee. Podobną rolę zdaje się pełnić „Heretic”, historia ilustrowana przez legendarnego Neala Adamsa. „I Know” również imponuje rysunkami, których zgaszone kolory doskonale oddają melancholijny nastrój opowieści. Ilustracje wyróżniają się także w „The Last Crime in Gotham”, jednak styl Kelley’ego Jonesa, typowy dla lat 90., może nie przypaść każdemu do gustu. „Return to Crime Alley” i „Medieval” stanowią z kolei interesującą i odważną krytykę działań Batmana na przestrzeni lat. Pierwsza historia porusza, ponieważ oskarżycielem jest osoba szczególnie bliska Bruce’owi, druga zaś zawiera przekonującą argumentację (oraz doskonałe ilustracje na całe strony Douga Mahnkego), choć jej narratorem jest złoczyńca (czy może raczej antybohater?). Jeżeli chodzi o plansze, największe wrażenie robi dwustronna rozkładówka autorstwa Jasona Faboka i Brada Andersona, przedstawiająca bohaterów i złoczyńców ze świata Batmana.

„Detective Comics” #1000 to interesujące podsumowanie historii Batmana. Humor przenika się z patosem, absurd z realizmem, pochwała bohatera z jego ostrą krytyką. W połączeniu z rysunkami różnych artystów stanowi to doskonałe oddanie złożoności postaci Mrocznego Rycerza, dzięki której jego popularność utrzymuje się już 80 lat.

Autorem recenzji jest Jakub Michalik. Tytuł magistra filologii angielskiej w Instytucie Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego, autor pracy poświęconej cechom amerykańskiego gotyku w twórczości Stephena Kinga. Zainteresowania: wielkie dzieła literatury światowej (szczególnie okres amerykańskiego romantyzmu, epoki wiktoriańskiej i modernizmu), socjologia kultury popularnej, gatunek superbohaterski w komiksie i filmie, przekład literacki, historia kina, krytyka filmowa. Fan Batmana.

 

Korekta: Aleksandra Wucka

Tytuł: Detective Comics #1000

Scenariusz: Scott Snyder, Kevin Smith, Paul Dini, Warren Ellis, Dennis O’Neil, Christopher Priest, Brian Michael Bendis, Geoff Johns, James Tynion IV, Tom King, Peter J. Tomasi

Rysunki: Greg Capullo, Jim Lee, Dustin Nguyen, Becky Cloonan, Steve Epting, Neal Adams, Alex Maleev, Kelley Jones, Alvaro Martinez-Bueno, Tony S. Daniel, Joëlle Jones, Jason Fabok, Brad Anderson, Amanda Conner, Paul Mounts, Doug Mahnke

Wydawca: DC Comics

Data publikacji: 27 marca 2019 r.

Liczba stron: 96

[Suma głosów: 2, Średnia: 5]

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *