KOMIKS NA SOBOTĘ: WYDZIAŁ 7: MEDIUM – RECENZJA KOMIKSU

Komiks jako seans spirytystyczny historii

Autor recenzji: MICHAŁ CHUDOLIŃSKI

„Wydział 7: Medium” nie jest kolejnym epizodem w serii – to metakomunikat. Odwołując się do tradycji śledztwa paranormalnego, twórcy (Tomasz Kontny – scenariusz, Antoni Serkowski – rysunki) nie tyle opowiadają historię, ile odtwarzają mechanizmy zbiorowego nawiedzenia. Bohaterowie nie konfrontują się z potworem – lecz z czymś znacznie bardziej przerażającym: z echem represji, które przetrwało system, przeniknęło świadomość społeczną i zakorzeniło się w kodzie kulturowym.

W tym sensie „Medium” realizuje koncept hauntologii (Derrida) – powrotu tego, co martwe, lecz nigdy niepogrzebane.


Narracja: rekonstrukcja, nie linearność

„Fabuła jako strefa seansu”

Zamiast klasycznego początku-środka-zakończenia, fabuła „Medium” oparta jest na narracyjnym dryfie, przypominającym zapis transu:

  • kolejne wydarzenia to nie rozwój, lecz rozszczepienia w opowieści;
  • zjawiska nadnaturalne nie mają wyjaśnienia – mają jedynie interpretacje;
  • medium jako bohater to nie osoba, lecz pęknięcie – personifikacja mechanizmu represji i zarazem jego lustro.

Każdy akt jest zarazem sceną policyjnego śledztwa i fragmentem psychodramy – śledztwo nie prowadzi do ujawnienia faktów, lecz do pogłębienia alienacji.


Psychopolityka i funkcja medium

Medium jako dziecko systemu

Dziecko-medium to nie tylko postać fabularna. To metafora traumy pokoleniowej – uosobienie wszystkiego, co nie zostało wypowiedziane w PRL-u:

  • dziecko donosu, dziecko sierocińca, dziecko przesłuchania;
  • jego „zdolność” to nie dar, lecz efekt uboczny brutalnej adaptacji;
  • jego obecność uruchamia cienie – wspomnienia wyparte przez społeczeństwo i jednostki.

Z punktu widzenia psychoanalizy (Freud, Abraham-Torok) – medium działa jak krypta: nieświadome repozytorium traumy, do którego nie ma dostępu bez destrukcji.


Rysunek: horror dokumentalny

Serkowski – między noir a glitchem

Antoni Serkowski nie ilustruje fabuły – on ją koduje, warstwami:

  • czernie są ciężkie, przygniatające – jak tajne archiwa;
  • światło to raczej interwencja – nigdy ciągłość;
  • perspektywa kamery – subiektywna, często niestabilna – przypomina kadry z monitoringu lub dokumentu.

W kadrach można odnaleźć echo ikonografii lat 80.:

  • wnętrza z eternitem, fotele z dermy, lampy rtęciowe – estetyka estetycznego uwięzienia;
  • fragmentaryzacja ciała – medium często przedstawiane jest częściowo (ręka, twarz, kontur) – symbol rozbicia tożsamościowego.

Intertekstualność i warstwa kodowa

„Medium” to tekst wielowarstwowy. Jego struktura przypomina palimpsest – tekst pisany na wcześniejszym tekście, który wciąż przebija spod spodu.

Odwołania:

  • Polskie kino moralnego niepokoju (np. „Constans”, „Przesłuchanie”) – w atmosferze i typach postaci;
  • Publicystyka esoteryczna PRL-u – w tle fabularnym (zjawiska psychotroniczne, eksperymenty ZSRR);
  • „Z Archiwum X” i „Twin Peaks” – ale odcięte od amerykańskiej metafizyki, zanurzone w naszej realnej historii społecznej.

Kod narracyjny: strefa postpamięci

Trauma jako niedokończony komunikat

Z perspektywy teorii postpamięci (Hirsch) komiks przedstawia próbę zakodowania traumy przodków w formie popkulturowej. Medium – jako „dziecko, które nie pamięta, ale reaguje” – staje się nośnikiem emocjonalnej transmisji międzypokoleniowej. To, co „opętane” w tym komiksie, to społeczna nieprzepracowana historia represji i konformizmu.


Dla kogo i po co?

To nie komiks do szybkiego przeczytania.
To wielowarstwowa operacja na otwartym sercu polskiej historii:

  • Dla czytelników „Mausa”, „From Hell” i „Zamieci” Sapkowskiego,
  • Dla badaczy kultury traumatycznej i ghost studies,
  • Dla tych, którzy nie boją się historii opowiedzianej przez duchy – i przez milczenie.

Wymiar analizyOcenaKomentarz
Warstwa tematyczna10/10Przenikliwa analiza zbiorowej pamięci
Scenariusz9/10Dialogi lapidarne, ale głęboko znaczące
Oprawa graficzna9,5/10Ikonografia horroru PRL
Innowacyjność10/10Rzadka próba połączenia ezoteryki z historią społeczną
Rezonans emocjonalny10/10Przejmujący i niepokojący

„Medium” to nie tylko tytuł. To metoda. To forma opowiadania historii, która nie chce być zapomniana.

W „Wydziale 7” duchy nie są fikcją – są formą prawdy. Tej, której baliśmy się powiedzieć. Ale którą trzeba było w końcu wypowiedzieć – nawet przez komiks.

Dziękujemy Kulturze Gniewu za udostępnienie komiksu do recenzji.

Wydział 7: Medium. Scen. T. Kontny. Rys. A. Serkowski. Kultura Gniewu 2025.

[Suma głosów: 0, Średnia: 0]

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *