Nightwing. False Starts

Dick Grayson na dobre zorganizował swoją działalność w Blüdhaven. Nightwing zbudował swoją markę w tej metropolii, a w związku z tym stał się celem licznych ataków ze strony przedstawicieli przestępczego podziemia. Nikt wszak nie obiecywał, że życie pogromcy przestępców będzie łatwe. Młody superbohater nie zapomina także o swoich korzeniach i zobowiązaniach wobec przyjaciół czy mieszkańców Gotham, zwłaszcza jeśli ci znajdą się w kryzysowej sytuacji.

Zamieszczone w False Starts historie w luźny sposób nawiązują do fabuły zapoczątkowanej w tomach Blüdhaven i Rough Justice. Konfrontacja z kierującym podziemiem Blockbusterem bezpośrednio przywołana zostaje jedynie w dwóch z dwunastu zebranych w tomie zeszytów (The Breaks oraz False Starts). Pozostałe z zamieszczonych w recenzowanym tomie opowieści koncentrują się bardziej na osobistym życiu superbohatera bądź epizodach z życia różnych postaci z Gotham i Blüdhaven.

Nightwing Volume 3: False Starts otwiera najbardziej rozbudowana, spośród zebranych w tym tomie, historia. Napisana przez Devina Graysona Casa Nostra, pierwotnie opublikowana w czterech zeszytach Nightwing/Huntress, opowiada o wspólnym śledztwie prowadzonym przez Dicka Graysona i Helenę Bertinelli w sprawie zabójstwa prostytutki w jednym z hotelowych apartamentów. Jednak podejrzewany gangster nie mógł popełnić tego przestępstwa, chyba że został obdarzony darem bilokacji. Kiedy bowiem doszło do morderstwa, ten znajdował się w dokach, nadzorując szemrane interesy swoich szefów. Świadkiem tego był sam Nightwing. Kto zatem stał za tą zbrodnią? Jakie tajemnice odkryje nietypowy duet śledczych?

Kryminalna zagadka Casa Nostra staje się też tłem do romantycznej historii dwojga superbohaterów, których wiele różni, zwłaszcza jeśli chodzi o metody stosowane w walce z przestępcami. O ile moralny kompas Dicka Graysona przypomina zasady stosowane przez Mrocznego Rycerza z Gotham, o tyle Helena Bertinelli znacznie swobodniej podchodzi do stosowania przemocy wobec kryminalistów. Casa Nostra to także, oprócz wątku miłosnego, opowieść o zaufaniu i unikaniu zaangażowania. Tajna tożsamość superbohaterów jest barierą mająca chronić ich samych, a także zapewnić bezpieczeństwo ich najbliższym. Ujawnienie swojego prawdziwego „ja” przed drugą osobą jest oznaką szczególnej bliskości i zaufania. Czy bohaterowie Casa Nostra zdobędą się na ukazanie swoich prawdziwych twarzy? Zawsze pozostaje ryzyko, że to właśnie zakładana maska bliższa jest obliczu superbohatera.

Shudder i Day After Judgment to opowieści wchodzące w skład crossoveru Cataclysm, w którym Gotham zostaje dotknięte potężnym trzęsieniem ziemi. Poruszony wydarzeniami w bliskim jego sercu mieście, a także obawiający się o zdrowie i życie przyjaciół, Dick Grayson spieszy do zniszczonego miasta. Udaje mu się uratować życie wielu mieszkańców Gotham, a także upewnić się, co do losu przyjaciół. W tych opowieściach Nightwing nie mierzy się z wymyślnymi wrogami o niezwykłych mocach. Pomaga za to zwykłym ludziom, co stanowi dla Dicka Graysona źródło szczególnej satysfakcji.

Bardzo udana i sentymentalna jest opowieść opowiadająca o nierozwiązanej sprawie morderstwa sprzed wielu lat. W The Forgotten Dead Nightwing pomaga odchodzącemu na emeryturę detektywowi odnaleźć sprawcę przestępstwa. Z kolei zamykająca tom historia The Boys pozwala przyjrzeć się relacjom pomiędzy Nightwingiem a trzecim Robinem. Obaj starają się poukładać swoje prywatne sprawy, jednocześnie dobrze wypełniając swoją superbohaterską rolę. Chuck Dixon pokazuje, jak bliskie więzi ich łączą, dzięki czemu mogą powierzyć sobie najskrytsze tajemnice.

Pomijalną lekturą w kontekście całego tomu False Statrs jest historia Paper Revelations. Opowiada ona konfrontacji Nightwinga, Robina i drugiego Green Arrowa (Connor Hawke) z tajemniczą sektą zwalczaną przez obdarzoną dużymi umiejętnościami wojowniczkę. Zeszyt ten jest częścią crossoveru Brotherhood of the Fist. Jednak, o ile w przypadku wspomnianych wcześniej fragmentów eventu Cataclysm ich lektura w oderwaniu od całości nie nastręczała trudności, o tyle w tym przypadku zeszyt ten czytany bez kontekstu jest tylko stratą czasu.

Od strony graficznej mamy w tomie Nightwing Volume 3: False Starts do czynienia z dwoma estetykami. Greg Land, autor rysunków do miniserii Nightwing/Huntress, operuje realistyczną kreską, dobrze pasującą do kryminalno-obyczajowej opowieści. Z kolei rysunki Scotta Daniela nie różnią się stylistycznie od tych, które wypełniły poprzednie dwa tomy. Jest w nich wszystko, za co można pokochać i znienawidzić stylistykę typową dla komiksów z lat dziewięćdziesiątych. Jednak trzeba przyznać, że stosowane przez Daniela karykaturalne przerysowania nie przeszkadzają nadmiernie w lekturze, choć czasem dodają całości nieoczekiwanego satyrycznego wymiaru.

Nightwing Volume 3: False Starts udanie kontynuuje pewne wątki rozpoczęte we wcześniejszych zeszytach runu Dixona. Największą zaletą trzeciego tomu przygód Nightwinga jest pokazanie ludzkich aspektów postaci oraz motywów, które popychają ją do przywdziania kostiumu. Choćby z tego względu warto było na moment porzucić wątek zmagań Nightwinga z jego arcywrogiem, który z pewnością znajdzie kontynuację w kolejnych odsłonach serii.

Autorem recenzji jest dr hab. Wojciech Lewandowski – badacz specjalizujący się w problematyce społeczno-politycznej oraz ideologiach politycznych w tekstach kultury popularnej (powieściach graficznych i komiksach, rocku progresywnym i literaturze grozy). Pracuje w Katedrze Teorii Polityki i Myśli Politycznej na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Współzałożyciel i koordynator Grupy Badawczej Brytyjskich Studiów Społeczno-Politycznych BRITANNIA. Prowadzi bloga Imaginaria poświęconego popkulturze i polityce z naciskiem na komiks i muzykę rockową.

Korekta: Marcin Andrys.

Serdeczne podziękowania dla wydawnictwa DC Comics oraz księgarni Jak wam się podoba / As You Like it za udostępnienie egzemplarza do recenzji.

„Nightwing Volume 3: False Starts”

Scenariusz: Chuck Dixon, Devin Grayson

Rysunki: Scott McDaniel, Karl Story, Greg Land, Bill Sienkiewicz

Kolor: Roberta Tewes, Noelle Giddings

Okładka: Scott McDaniel, Karl Story

Wydawca: DC Comics

Data wydania: 2015

Liczba stron: 296

Format: 170 x 260 mm

Oprawa: miękka

Druk: kolor

Cena: $19,99                                                          

[Suma głosów: 0, Średnia: 0]

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *