PLATON W MIEŚCIE GOTHAM – ESEJ Z FILOZOFII POLITYKI

🦇 Batman jako król-filozof. Platon w Gotham City

Wprowadzenie

Batman – nie tylko bohater komiksowy, lecz filozoficzna figura naszych czasów. Poprzez jego działania w Gotham możemy odczytywać platońską koncepcję króla-filozofa, analizować współczesne kryzysy demokracji, a także badać mitotwórczą funkcję popkultury. Poprzez zestawienie idei klasycznych z narracjami współczesnymi ujawnia się głębokie napięcie między rozumem a chaosem, etyką a skutecznością, systemem a jednostką.


Ontologia Gotham: Platońska dusza w mieście chaosu

Zgodnie z Platonem, polis to odzwierciedlenie duszy ludzkiej – składającej się z trzech części: rozumu (logistikon), ducha (thymos) i pożądliwości (epithymetikon). W strukturze Gotham odnajdujemy analogiczną trójdzielność: Bruce Wayne/Batman to rozum, funkcjonariusze tacy jak Gordon – duch, a skorumpowani obywatele i przestępcy – pożądliwość (Bailey, 2020). Miasto, w którym rozum nie ma władzy, staje się więc nie polis, lecz anty-polis – przestrzenią upadku i chaosu (McCrystal, 2021).


Batman jako król-filozof i „książę republikański”

Platon opisuje idealnego władcę jako tego, kto zna ideę Dobra, nie pragnie władzy i działa z konieczności moralnej. Batman realizuje tę wizję – nie jako polityk, lecz jako „negatywny suweren” broniący ładu przed upadkiem. Równocześnie, w esejach Picariella i Spanakosa pojawia się analogia do Machiavellego – Batman jako figura, która rządzi nie przez prawo, lecz przez strach i skuteczność, bardziej przypominając „księcia republikańskiego” niż króla-filozofa (Picariello, 2019).


Joker jako platoński paradoks – chaos bez przyczyny

Platon wierzył, że zło wynika z niewiedzy. Tymczasem Joker, jako ucieleśnienie chaosu, przeczy tej tezie. To nie ignorant, ale agent anarchii – świadomie odrzucający logos, ideę dobra czy interes własny (Bailey, 2020). Jak zauważa Chen (2020), Joker funkcjonuje poza strukturami Platońskiego rozumu – to „chaos czysty”, metafizyczny sabotażysta.


Szlachetne kłamstwo i mit społecznego porządku

W „Państwie” Platon opisuje „szlachetne kłamstwo” – fikcję klasowego pochodzenia, konieczną dla spójności państwa. W „The Dark Knight” Batman bierze na siebie winy Harveya Denta, by utrzymać nadzieję obywateli – tworzy mit zbiorowej iluzji, której celem jest stabilność moralna społeczeństwa (Chen, 2020). To platońska decyzja: prawda jest mniej ważna niż porządek.


Gotham jako przestrzeń klasy, rasy i władzy

Erica McCrystal (2021) ukazuje Gotham jako dynamiczny organizm społeczny, gdzie przestępczość nie jest patologią jednostek, lecz rezultatem strukturalnych napięć: klasowych, rasowych, urbanistycznych. Batman w tym ujęciu nie tyle walczy z przestępcami, co z symptomami strukturalnej degeneracji miasta – stanowi zatem figurę porządku konserwującego, a nie transformującego.


Makiaweliczny paradoks sprawiedliwości

Batman nie przestrzega prawa – ale to właśnie on go broni. Uosabia „stan wyjątkowy” (Schmitt) – działa poza systemem, by ten system chronić. Jak pisze William J. Berger (w: Picariello, 2019), to moralnie dwuznaczna pozycja: konieczna i niebezpieczna zarazem. Machiavelli podpowiada: czasem trzeba być lisem i lwem jednocześnie – i Batman jest właśnie tym hybrydalnym władcą.


Mit, polityka, etyka – Batman jako figura totalna

Andrew Marshello (2020) pokazuje, że Batman to figura metakulturowa – mitologiczna i filozoficzna. Łączy greckiego herosa z amerykańskim self-made manem. Nie jest ani bogiem, ani człowiekiem, ale kimś pomiędzy – ucieleśnieniem etyki w świecie pozbawionym moralnych podstaw.


Panoptyczny wymiar władzy: Batman jako figura biopolityczna

Batman jest także symbolem nowoczesnej biowładzy. Foucault opisał „panoptykon” – system kontroli, gdzie władza działa przez możliwość bycia obserwowanym. Batman – wyposażony w sonarowy system nadzoru – staje się uosobieniem tej logiki. W „The Dark Knight” kontroluje całe miasto przez technologiczną inwigilację, balansując na granicy totalitaryzmu i opiekuńczości (Picariello, 2019; Chen, 2020).


Neoplatońska alegoria cienia – Batman jako forma idei

W duchu neoplatońskim, Batman nie jest osobą – jest ideą. Jego obecność w Gotham ma charakter ontologiczny: każdy jego gest to symbol, cień idei dobra. Joker – jego przeciwwaga – jest z kolei cieniem chaosu. Razem tworzą strukturę przypominającą dualizm Proklosa: świat idei i świat materialny w nieustannym napięciu (Marshello, 2020).


Batman a kryzys demokracji liberalnej

Instytucje Gotham są słabe, skorumpowane, nieskuteczne. To odbicie realnego kryzysu demokracji liberalnej, który wymusza pojawienie się „nieformalnych suwerenów” – jak Batman. Choć nielegalny, staje się skuteczniejszy niż cały aparat państwowy. Jest figurą nostalgii za porządkiem, który już nie istnieje (Picariello, 2019).


Mit indywidualizmu i etyka ofiary

Batman, choć miliarder, nie wykorzystuje bogactwa do dominacji – ale do służby. Marshello (2020) ukazuje go jako „boskiego indywidualistę”, który cierpi, by inni mogli żyć. To figura ofiary, nie triumfu – moralność przez cierpienie, nie przez władzę.


Popkultura jako polityczna metafizyka

Gotham to nie fikcja – to lustro. McCrystal (2021) pisze o „społecznym odbiciu” – narracje Batmana ukazują nie tylko świat fantastyczny, ale i nasze lęki: przed anarchią, nierównością, niemożnością sprawiedliwości. Batman to nie tyle postać, co proces projekcji wartości, które społeczeństwo już utraciło (Berger w: Picariello, 2019).


Batman jako król-filozof to nie ideał, ale paradoks. Jest metaforą porządku, który nie może się zrealizować w systemie opartym na sprzecznościach. Jego obecność w popkulturze to dowód, że potrzebujemy symbolu etycznego – nawet jeśli jest on niemożliwy do wcielenia. W epoce fake newsów i postprawdy Batman staje się ostatnim bastionem sensu moralnego. Nie przez prawo, lecz przez poświęcenie. Nie przez władzę, lecz przez ofiarę.


📚 Bibliografia

  • Bailey, K. (2020). Batman the Philosopher-King: The Juxtaposition of Plato’s Ideal City and Batman’s Gotham. The Mall, 4(1), Article 4. https://digitalcommons.butler.edu/the-mall/vol4/iss1/4
  • Chen, A. (2020, December 31). Let’s Talk about Batman — A Philosophical Approach (I). https://medium.com/@aachen/batman-philosophical-approach
  • Marshello, A. (n.d.). Holy Thesis! Batman as the Ameri-Classical God-Like Hero. [Unpublished honors thesis].
  • McCrystal, E. (2021). Gotham City Living: The Social Dynamics in the Batman Comics and Media. Bloomsbury Academic.
  • Picariello, D. K. (Ed.). (2019). Politics in Gotham: The Batman Universe and Political Thought. Springer International Publishing.
Autorka fotografii: Emilia Ułanowicz
Autor ilustracji: Łukasz Jagielski

Michał Chudoliński (ur. 1988 r.) – Krytyk komiksowy i filmowy. Prowadzi zajęcia z zakresu amerykańskiej kultury masowej – ze szczególnym uwzględnieniem komiksów – w Collegium Civitas. Pomysłodawca i redaktor prowadzący bloga „Gotham w deszczu” (YouTube: @Gothamwdeszczu). Współzałożyciel i członek rady nadzorczej Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej. Autor książki „Mroczny Rycerz Gotham – szkice z kultury popularnej” (wyd. Universitas), nominowanej do Nagrody „Debiut Roku 2023” Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami oraz Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Laureat Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

[Suma głosów: 0, Średnia: 0]

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *